środa, 6 września 2017

"Nie czas na zapomnienie" - Agnieszka Walczak - Chojecka || Recenzja


Bo życie nie lubi próżni, a przyjaźń jest solidną podwaliną






Tytuł: Nie czas na zapomnienie
Cykl: Saga bałkańska (tom 2)
Autor: Agnieszka Walczak - Chojecka
Wydawnictwo: Filia
Data wydania: 22 lutego 2017
Liczba stron: 300
PREMIERA tomu 3 "Nie czas na pożegnanie" już 20 września!


     Na wstępnie muszę się do czegoś przyznać. Okładka pierwszego tomu Sagi bałkańskiej - Nie czas na miłość wielokrotnie rzucała mi się w oczy, jednak coś mnie od niej odsuwało. Nie wiem dlaczego, ale nie miałam zamiaru po nią sięgać. Jak też mogliście zauważyć, na blogu nie pojawiła się recenzja pierwszej części. Nie czytałam jej? Otóż wręcz przeciwnie! Czytałam jakiś czas temu i co najciekawsze, książka bardzo przypadła mi do gustu. Nie spodziewałam się, że bałkańska historia tak bardzo może mi się spodobać. Kiedy nadarzyła się okazja, aby poznać dalsze losy Jasminy i Dragana oraz całego ich otoczenia, nie wahałam się ani minuty!


     Jasminie udaje się wyrwać z sarajewskiego piekła. Wyrusza w drogę, która jednak naznaczona jest dramatycznymi wydarzeniami, i tymi historycznymi, i całkiem osobistymi.

Mostar, Dubrownik, Hvar, a w końcu Polska. Dziewczynę wszędzie czekają niełatwe wybory. Jedno pozostaje stałe – miłość do Dragana i wiara w jego odnalezienie.

W dobry los chłopaka wierzy też jego polska matka Katarzyna i walczący na wojnie przyjaciel Haris. A Olja?
Być może to jej przypadnie główna rola w tej układance losu. Pamięć jednak potrafi płatać figle… [opis wydawcy]


     Naprawdę nie wiem od czego mam zacząć. Nieczęsto tak mam, jak teraz. W głowie mam jeszcze obraz tomu pierwszego, a drugi... W tej książce odnalazłam wszystko, powtarzam WSZYSTKO, czego oczekuję od dobrej książki. Nie ma ani jednego fragmentu, do którego mogłabym się przyczepić! Może jednak po kolei, chociaż obawiam się, że chcąc Wam przekazać jak najwięcej i tak coś namieszam.

      Książki z Sagi bałkańskiej są moim pierwszym spotkaniem z piórem autorki i teraz już wiem, że z całą pewnością nie ostatnim! Agnieszka Walczak - Chojecka potrafi tworzyć niesamowite obrazy, dzięki czemu czytelnik nie ma najmniejszego problemu z wbiciem się w trudną tematykę oraz wyobrażeniem sobie miejsc, które choć odległe, zdają się być niemalże namacalne. Zazwyczaj wolę książki, w których przeważają dialogi. Lubię plastyczne i barwne opisy, jednak ich nadmiar potrafi mnie przytłoczyć. W przypadku tych powieści błagałam o więcej. Nie jestem obeznana w historii. Pisałam to już wielokrotnie. Przyznam szczerze, że konflikty na Bałkanach były mi zupełnie obce. Nigdy nie zgłębiałam wiedzy na ich temat i chyba po raz pierwszy zetknęłam się z tym tematem własnie dzięki twórczości pani Agnieszki.

      Emocje grają tu zdecydowanie jedną z głównych ról! Autorka szalenie umiejętnie targa uczuciami czytelnika, wrzucając go w sceny wojenne, miłosne związki, więzi rodzinne. Agnieszka Walczak - Chojecka w tej części odrobinę odsuwa się od wojny toczonej na Bałkanach, chociaż cały czas jest ona tłem do przedstawionej historii. Bliżej poznajemy Katarzynę, matkę Dragana i jej męża, Edwarda. Również dzięki tej parze pisarka dostarcza nam szeregu uniesień, zwątpień i niepewności, by w kluczowym momencie je rozwiać i postawić czytelnika w stan osłupienia!


Nasi przyjaciele zawsze są z nami,nawet jeśli któryś z nich zerka na nas już tylko zza światów.

     
     Trylogia bałkańska (choć tomu trzeciego jeszcze nie znam) bez dwóch zdań jest wielowątkowa. Na kartach powieści poznajemy wielu bohaterów i choć moje serce skradła historia Jasminy i Dragana, to los pozostałych nie jest mi obojętny. Bo czy można być obojętnym na los tych ludzi? Kiedy czytam o tym, jak rodzeństwo opłakuje swoją najmłodszą siostrzyczkę, panna młoda musi zapomnieć o ślubnych przygotowaniach, ponieważ jej ukochany nigdy więcej nie pojawi się przy niej, to po policzku spływa mi pojedyncza łza. Takich momentów było wiele i nie jestem w stanie ich wszystkich wymienić. Ale Nie czas na zapomnienie, to nie tylko wzruszająca historia. To również opowieść o sile walki, głębokiej wierze i ogromnym uczuciu, które potrafi przezwyciężyć bombowe ataki. I nie mowa tutaj tylko o miłości partnerów, ale również matki do dzieci i odwrotnie. Mowa tu o przyjaźni i niesieniu bezinteresownej pomocy.

     Agnieszka Walczak - Chojecka jest niesamowicie obeznana w temacie. Zgłębiła historyczne zawiłości, co bez problemu można wyczuć podczas lektury. Autorka cztery lata mieszkała w Belgradzie, a język serbski doskonaliła, studiując  Filologię Słowiańską na UW. Posiada ogromną wiedzę, którą udało jej się przelać na papier, za co należą się gromkie brawa!

     Odnalazłam jednak w tej części coś szczególnego i wyjątkowego dla mnie. Autorka sporą część akcji przeniosła do Polski, w tym do Kobierzyc koło Wrocławia, Dusznik Zdrój, gdzie wielokrotnie bywałam oraz do Kłodzka oddalonego od mojej miejscowości o trzydzieści kilometrów. W Kłodzku uczęszczałam do liceum, dlatego jego tereny nie są mi obce. Co więcej, część akcji dzieje się w kłodzkim szpitalu na oddziele położniczo - ginekologicznym, gdzie niecałe dwa lata temu na świat przyszła moja córeczka. Jestem z tymi miejscami szczególnie związana i bardzo się cieszę, że również drogi jednego z bohaterów tam zawędrowały.


Czas, który mija w oczekiwaniu na spełnienie marzeń, nie jest czasem straconym.



     I jeszcze jedno - zakończenie! Nie, nie i jeszcze raz nie! Ja już chcę kolejną część. Tak książek zakańczać nie można. Trwałam w dużym osłupieniu gdy przeczytałam, że to już koniec! Wertowałam jeszcze książkę, ale nie chciało być inaczej. Dalsze losy ulubionych bohaterów mam poznać dopiero w trzecim tomie Nie czas na pożegnanie.

     Nie czas na zapomnienie to niesamowita kontynuacja rewelacyjnej sagi. To historia wielu ludzi, którym przyszło się zmierzyć z okrutnymi zachowaniami swoich oprawców. Jest to opowieść, która za sprawą niezwykle plastycznych obrazów przeniesie czytelnika na dalekie Bałkany, ale i sprowadzi do naszego kraju, by trwać u boku ukochanych bohaterów. Ja odnalazłam w niej znacznie więcej, niż mogłabym się spodziewać i polecam Wam ją całym sercem! Jeśli szukacie dobrej, ciekawej i intrygującej literatury, sięgnijcie po Sagę bałkańską. Polecam!!!


KLIKNIJ I ZOBACZ ILE PIÓR PRZYZNAJĘ TEJ KSIĄŻCE








Za egzemplarz serdecznie dziękuję wydawnictwu Filia


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drodzy Czytelnicy!
Jest mi niezmiernie miło, że trafiliście na mojego bloga. Będzie mi jeszcze milej jeśli pozostawicie po sobie ślad w postaci komentarza. Dzięki temu wiem, co Wam się podoba i jaka jest Wasza opinia na dany temat. Pozostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę!
Pozdrawiam,
Daria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...