środa, 14 lutego 2018

"Pomorzanie" - Agnieszka Gładzik || PATRONAT MEDIALNY



Pamięć nie opiera się wyłącznie na mechanicznym zapisie w naszej głowie, jest w dużej mierze także pamięcią uczuć (...)



Tytuł: Pomorzanie
Autor: Agnieszka Gładzik
Wydawnictwo: Videograf
Data wydania: 1 luty 2018
Liczba stron: 352


     Podejmując się różnych współprac przychodzi taki moment, kiedy otrzymujemy propozycję patronatu medialnego. Czasami decyzję trzeba podjąć dość szybko i sprawnie, a wtedy potrafi pojawić się problem. Z nim musiałam się zmierzyć w tym przypadku, bo choć się zgodziłam, wiedziałam, że będzie ciężko...


     Wiosna roku 1945. W ruinach zniszczonego Szczecina spotykają się młoda Polka i Niemka. Pomimo przeciwności losu między dziewczętami nawiązuje się więź, która zdeterminuje całe ich życie. Rozdzielone przez historię i politykę wrogich sobie krajów, usiłują zmierzyć się z trudną przeszłością i odnaleźć własną tożsamość. Współczesny Szczecin. Po latach rozłąki na nowo przecinają się drogi dawnych przyjaciół. Rozczarowani życiem na emigracji, pragną powrotu do stanu sprzed wyjazdu, lecz najpierw muszą stawić czoło problemom, które skłoniły ich do opuszczenia kraju i zerwania ze sobą kontaktów. Kiedy nad jedną z nich wisi widmo śmiertelnej choroby, pozostali odkładają dawne animozje, usiłując znaleźć sposób na odwleczenie nieuchronnego. Od odbudowy dawnych niemieckich miast przez działania szpiegowskie na terenie Berlina Zachodniego i antykomunistyczne demonstracje na Pomorzu Zachodnim powieść prowadzi nas przez nowożytną historię Polski i RFN, starając się znaleźć odpowiedź na pytanie o znaczenie i cenę przyjaźni zarówno w czasach podziałów, jak i pozornej otwartości.Wiosna roku 1945. W ruinach zniszczonego Szczecina spotykają się młoda Polka i Niemka. Pomimo przeciwności losu między dziewczętami nawiązuje się więź, która zdeterminuje całe ich życie. Rozdzielone przez historię i politykę wrogich sobie krajów, usiłują zmierzyć się z trudną przeszłością i odnaleźć własną tożsamość. [opis wydawcy]

     Na samym wstępnie zaznaczę, że jeśli szukasz lekkiej i przyjemnej lektury, z którą możesz spędzić luźny wieczór, to nie jest to książka dla Ciebie drogi czytelniku. Pomorzanie to lektura bardzo refleksyjna, zmuszająca do przemyśleń i angażująca czytelnika niemalże od pierwszych stron. Nie da się o niej szybko zapomnieć, ani przejść obojętnie. Treść, jak sam tytuł wskazuje mocno skupia się na Pomorzu, jednak po dłuższym zastanowieniu stwierdzam, że ta fabuła mogłaby dotyczyć zupełnie innego miejsca, a jej odbiór byłby taki sam, szczególnie dla osób zamieszkujących dane tereny. Nie jestem z Pomorza, często tam też nie bywam. Jestem jednak Polką i takie historie jak ta spod pióra Agnieszki Gładzik szczególnie do mnie trafiają.

     Wspomniałam, że ta książka nie jest lekką lekturą, jednak nie jest też trudną i fachową paplaniną, z której nic nie można zrozumieć. Po prostu porusza bardzo ważne i trudne tematy, a dodatkowo dla mieszkańców Pomorza - szczególnie Szczecina, może być idealną historią, której brakuje na polskim rynku wydawniczym. Autorka dogłębnie zbadała temat, co widać podczas czytania. Autorka wielokrotnie przerzuca nas w czasie i przestrzeni i choć sama pisząc potrafię stosować takie zabiegi, to początkowo dość ciężko było mi się w to wczuć, jednak prędko odnalazłam się w temacie i tylko wyczekiwałam kolejnych przerzutów. Cały czas czytając tę powieść zastanawiałam się, po której stronie barykady wolałabym być. Polaków, czy może wysiedlanych po wojnie Niemców i tak naprawę pomijając wszelkie polityczne aspekty, ciężko było mi podjąć decyzję.

     Chociaż w Szczecinie nigdy nie byłam, to bez problemu potrafiłam wyobrazić sobie opisywane miejsca. Zarówno te współczesne, jak i te z przeszłości, które pozostały jedynie we wspomnieniach i na kartach historycznych publikacji. To, co jest ważne - ta książka nie jest publikacją stricte historyczną, a powieścią zbeletryzowaną, która nie jest naszpikowana suchymi faktami. Czyta się ją naprawdę dobrze, a całość stanowi bardzo dobry materiał. Autorka poruszyła w niej takie tematy jak miłość i przyjaźń, odnajdywanie własnej tożsamości i określenie, kim tak naprawdę jestem. Czy każdy z nas potrafi jasno i wyraźnie określić samego siebie?

     Pomorzanie to bardzo dobra lektura, zmuszająca do refleksji i przemyśleń. Poruszająca ważne tematy, przypominająca ważne wydarzenia z przeszłości, które nigdy nie powinny zostać zapomniane. To lektura, po którą zdecydowanie warto sięgać i angażować się w nią od pierwszych stron. Polecam!




KLIKNIJ I ZOBACZ ILE PIÓR PRZYZNAJĘ TEJ KSIĄŻCE






Za możliwość objęcia tej książki patronatem medialnym serdecznie dziękuję
Wydawnictwu Videograf


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drodzy Czytelnicy!
Jest mi niezmiernie miło, że trafiliście na mojego bloga. Będzie mi jeszcze milej jeśli pozostawicie po sobie ślad w postaci komentarza. Dzięki temu wiem, co Wam się podoba i jaka jest Wasza opinia na dany temat. Pozostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę!
Pozdrawiam,
Daria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...