sobota, 6 sierpnia 2016

"Na karuzeli" - Teresa Monika Rudzka [recenzja]




Tytuł: Na karuzeli
Autor: Teresa Monika Rudzka
Wydawnictwo: Szara godzina
Data wydania: 30 marca 2016
ISBN: 9788364312809
Liczba stron: 256


     Są takie książki, w których okładka wiele mówi o zawartości. W swojej małej biblioteczce posiadam przynajmniej kilkanaście pozycji, na które zdecydowałam się właśnie ze względu na okładkę. Po każdej mogłam się czegoś spodziewać i zazwyczaj moje przypuszczenia były słuszne. Patrząc na okładkę Na karuzeli pierwszy raz pomyliłabym się. Dałabym sobie rękę ściąć za to, że to jest powieść z gatunku romans, erotyk, może z nutką historyczną. Zdziwiłabym się.

     Piękna modelka, początkująca pisarka i szczęśliwa mężatka Dagmara, czeka na przyjazd matki, z którą przez lata nie utrzymywała kontaktów.  Mama Dagmary pochodzi z ubogiej rodziny mieszkającej w malutkim miasteczku na wschodzie Polski. Widzi, jak Dagmara konserwatywnie zrywa z dotychczasowym modelem życia i odnosi sukcesy. Za jaką cenę?

     Pięć pokoleń, pięć tak bardzo różnych, a jednocześnie tak podobnych do siebie kobiet Dagmary - Doroty - Danuty - Zofii - Dagmary, które łączy znacznie więcej, niż tylko więzy krwi. Akcja powieści rozpoczyna się w teraźniejszości. W dobie internetu i telefonów komórkowych. W czasach pogoni za pieniądzem i mylną definicją lepszego dnia następnego. Aby odkryć tajemnice bohaterek, akcja cofa się z każdą kolejną stroną coraz bardziej do tyłu.

     Tak, jak już wspomniałam, po okładce książki spodziewałam się lekkiego romansu, z domieszką subtelnego erotyku i nutką powieści historycznej. Otrzymałam zupełnie coś innego. To mnie zaskoczyło. Właściwie w pozytywnym tego stwierdzenia znaczeniu. Początkowo książkę czytało mi się ciężko, zapewne dlatego, że nastawiłam się na zdecydowanie inną lekturę. Czekałam na wielką miłość, gorącą atmosferę, przyprawiającą mnie o wypieki na polikach. Co otrzymałam? Najpierw lekkie rozgoryczenie. Ktoś mógłby stwierdzić "jak"? Jak to jest możliwe, że kobiety, które łączy wspólna krew mogą zachowywać się w ten sposób? Jak może być w nich tyle zła, nienawiści i egoizmu. W pierwszej fazie nie przypadły mi do gustu. Jednak im dalej zagłębiałam się w treść powieści, tym lepiej rozumiałam. Autorka porusza tematy bardzo trudne i bardzo realne. Alkoholizm, patologia, prostytucja, choroby o podłożu psychicznym, jak anoreksja. Każdy z tych tematów z osobna jest niezwykle trudny, a co w sytuacjach, kiedy nakładają się na siebie? Czy dzieci wychowujące się w takich warunkach są w stanie uniknąć popełnienia identycznych błędów jak rodzice? Czy żyjąc w przeświadczeniu, że życie potoczy się inaczej niż rodziców, nie wpadnie się do tego samego worka?

      Teresa Monika Rudzka z wykształcenia jest polonistką, toteż potrafiła swoją kolejną powieść dopieścić w najmniejszym calu pod względem stylistycznym i językowym. Kiedy już przebrnęłam przez zaskakujący dla mnie początek, historia pewnej rodziny zdecydowanie mnie wciągnęła i z wielkim zainteresowaniem cofałam się do przeszłości, aby wspólnie z bohaterkami odkryć rodzinne tajemnice. Autorka w swojej powieści próbuje uświadomić czytelnikom, co niesie za sobą popełnianie błędów, podejmowanie złych decyzji i nie wyciąganie nauk z przeżytych doświadczeń. Za swoje błędy bohaterki muszą zapłacić, czasami bardzo wysoką cenę...

      Na karuzeli to niezwykle refleksyjna i zmuszająca do przemyśleń powieść, którą zdecydowanie polecam miłośniczkom literatury kobiecej i realistycznych powieści obyczajowych, które poruszają trudne i ważne tematy. Najnowsza powieść Teresy Moniki Rudzkiej ma w sobie coś, co sprawia, że książka jest wyjątkowa. Jej prawdziwy urok i całą prawdę jaką niesie poznamy dopiero wtedy, kiedy przeczytamy całość, a rozsypane elementy układanki w pełni wskoczą na swoje miejsca.



Za egzemplarz recenzencki serdecznie dziękuję wydawnictwu Szara Godzina



Książka bierze udział w wyzwaniu: Dziecięce poczytaniaCzytam ile chcęGrunt to okładkaPod hasłemW drodze

15 komentarzy:

  1. Rzeczywiście okładka jest myląca. Też obstawiałam lekki romans historyczny, a okazuje się, że to raczej poważna historia o problemach, z jakimi borykają się kobiety z jednej rodziny. Możliwe, że rozejrzę się za tym tytułem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. O kurcze, książka naprawdę jest interesująca! Rozejrzę się za nią jak będę w w bibliotece w połowie sierpnia! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam,
    śledzę pani bloga i bardzo go polubiłam, więc nominowałam panią do wyzwania ksiażkowego LBA, informacje na moim blogu:
    http://siegamypoksiazke.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się interesująco. Może i ja się skuszę. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam ochotę tę książkę przeczytać. Teraz już wiem, na co się nastawiać w związku z tą lekturą;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo dobra recenzja. Natknelam sie niedawno na ta ksiazke w ktorejs ksiegarni internetowej i widzac okladke rowniez pomyslalam, ze to romans z nutka historyczna w tle. A jednak.
    Lubie zarowno ksiazki kobiece, jak i obyczajowe, wiec to zdecydowanie cos dla mnie.

    Pozdrawiam cieplo. Obserwuje.
    W wolnej chwili zapraszam do siebie :)

    http://pepilio.blogspot.no/

    OdpowiedzUsuń
  7. Gdyby nie Twoja recenzja, to pewnie bym po tą książkę nie sięgnęła :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Okładka jest piękna! Nawet nie wiesz, jaką chęć mi narobiłaś na poznanie tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. To dobrze, ze mimo ciężkiego początku powieść bardzo Ci się spodobała. Jak będę miała okazję, to przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  10. To rzeczywiście książka, która skłania do szerokich przemyśleń. Polecam ją gdziekolwiek się da.

    OdpowiedzUsuń
  11. Postaram się w wolnym czasie mieć na uwadze ten tytuł, a na razie mam w planach inne powieści.

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie powieści, ale zdecydowanie jesienią. Więc będę o niej pamiętać :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Brzmi ciekawie. Coś jak historia o Nałęczowie z powieści Bancarzewskiej

    OdpowiedzUsuń
  14. CZEŚĆ! Nominowałam Cię na swoim blogu do LBA :) Mam nadzieję, że z chęcią odpowiesz na moich 11 pytań :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dobrze, że poza refleksyjną częścią fabularną, autorka dopracowała książkę językowo. Chętnie przeczytam. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Jest mi niezmiernie miło, że trafiliście na mojego bloga. Będzie mi jeszcze milej jeśli pozostawicie po sobie ślad w postaci komentarza. Dzięki temu wiem, co Wam się podoba i jaka jest Wasza opinia na dany temat. Pozostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę!
Pozdrawiam,
Daria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...