poniedziałek, 4 lipca 2016

"Dubaj. Prawdziwe oblicze" - Jacek Pałkiewicz [recenzja]





Tytuł: Dubaj. Prawdziwe oblicze
Autor: Jacek Pałkiewicz
Wydawnictwo: Zysk i s-ka
Data wydania: 16 maja 2016
ISBN: 9788377859490
Liczba stron: 388


     Dubaj. Miasto wielkich pieniędzy, ociekające złotem i paletą wspaniałych barw, przyciągające do swego serca tłumy turystów. Dubaj, to miejsce, które swoim bogactwem, fantastyczną i niesamowitą otoczką, przyćmiewa to, co na pierwszy rzut oka staje się niezauważalne. Jeżeli macie ochotę poznać ze mną to niezmiernie tajemnicze i fascynujące miejsce - zapraszam.

     Jacek Pałkiewicz jest reporterem, podróżnikiem, odkrywcą i członkiem rzeczywistym Królewskiego Towarzystwa Geograficznego w Londynie. Urodził się w niemieckim obozie pracy. Karierę podróżniczą rozpoczynał jako oficer na statkach taniej bandery panamskiej (1971-72). W 1973 roku pracował jako inspektor kopalni diamentów w Sierra Leone i kopalni złota w Ghanie. W 1975 roku ukończył Szkołę Dziennikarską w Mediolanie i od tego czasu pracował jako dziennikarz między innymi przez wiele lat w dodatku ilustrowanym "Sette" do "Corierre della Sera". Jest autorem kilkunastu książek oraz filmów dokumentalnych, publikuje reportaże w licznych magazynach europejskich. [źródło]. Słyszałam już o książkach autora, między innymi o Eksploracji  oraz o Syberii. Wyprawie na biegun zimna, jednak pierwszy raz miałam przyjemność poznać jego dzieło. Tym razem autor przeniósł się z dzikich terenów do ogromnej cywilizacji, zabierając żonę Lindę na wakacje.

     Tak jak wspomniałam, z wierzchu Dubaj zdaje się ociekać złotem i całą paletą pięknych barw. Taki też jest początek książki Pałkiewicza, jednak im dalej się w nią zagłębiamy, tym mniej wspaniałych kolorów. Znakomitość i wspaniałość miasta, odkrywa przed nami swoje mroczne i ciemne zakamarki. Autor porusza coraz bardziej kontrowersyjne tematy, jak nierówne prawo, kwitnąca prostytucja, tortury, czy chociażby współczesne niewolnictwo. W tym miejscu powierzchownie zdaje się, że władza dba o swoich mieszkańców, zapewniając im dobrobyt. W rzeczywistości jest to społeczeństwo pozbawione demokracji i w pewnym sensie jest zniewolone. Na każdym kroku znajdują się kamery i dosłownie wszędzie czai się policja w cywilu. O Dubaju nie można mówić źle. Szejk najzwyczajniej w świecie, kupił sobie uległość mieszkańców. 

     Autor książki miał szczęście. Udało mu się poznać pewnego mężczyznę, który pełni funkcję jego przewodnika. Izmir przedstawia Pałkiewiczowi Dubaj od tej drugiej, ciemnej strony. Zapoznaje z ludźmi, którzy od dawna mieszkają w tym miejscu. Dzięki tym rozmowom, pisarz zbiera cenne informacje, którymi chętnie się z nami dzieli. Niestety, ten, kto nie wyraża się pozytywnie o Dubaju - nie ma do niego wstępu. Prawdopodobnie Jacek Pałkiewicz już nigdy do tego miejsca nie wróci. Dlaczego? Mógłby już nigdy Dubaju nie opuścić.

     Dubaj. Prawdziwe oblicze nie jest zwykłą i typową publikacją podróżniczą.  Nie jest też książką historyczną, gdyż nie ma swojej historii. To miejsce powstało na zwykłej pustyni. Nie posiada własnej wyjątkowej kultury ani tradycji, o której my Polacy moglibyśmy długo rozmawiać. Dubaj to wielokulturowy zlepek, gdzie znaleźć można dosłownie wszystko. Miejsce znane z wyspy w kształcie palmy (sztucznej wyspy!), niezwykłych centrów handlowych, czy najbardziej luksusowego hotelu na świecie (tzw. Żagiel). 

     Mnie lektura wciągnęła. Bardzo wciągnęła. Oczywiście miałam świadomość pewnych kwestii, które dotyczą tego miejsca, jednak o wielu okazuje się nie miałam bladego pojęcia. To, co ludzie mogą osiągnąć dzięki pieniądzom, przechodzi moje najśmielsze wyobrażenia. Publikację Pałkiewicza pochłonęłam migiem. Spodobały mi się umieszczone w niej zdjęcia, które pomagają wyobrazić sobie przedstawiony świat. Pomimo wszelkiego zła, jakie tam panuje, chętnie odwiedziłabym to miejsce. Obudzić się w hotelu na setnym piętrze wieżowca i pić poranną kawę, podziwiając widoki Dubaju - bezcenne. Autor solidnie przygotował się do tematu i wykonał kawał dobrej roboty! Chętnie zapoznam się z jego innymi książkami, dotyczącymi dzikiej przyrody i niezbadanych miejsc.

     Dubaj. Prawdziwe oblicze to książka, którą polecam każdemu, kto chce dowiedzieć się czegoś więcej o tym pięknym powierzchownie miejscu. Zdecydowanie publikacja Jacka Pałkiewicza jest cennym źródłem wiedzy, jakiej brakowało na polskim rynku wydawniczym. Nie jest to jednak książka stricte podróżnicza, więc warto o tym pamiętać! 



Za egzemplarz recenzencki serdecznie dziękuję wydawnictwu Zysk i s-ka




Książka bierze udział w wyzwaniu: Czytam ile chcęPod hasłem

28 komentarzy:

  1. Od zawsze marzę, żeby tam pojechać. Chętnie sięgnę i dowiem się więcej :)

    Buziaczki! ♥
    Zapraszam do nas :)
    rodzinne-czytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie serdecznie polecam! A pojechac tam - oj marzenie! ;)

      Usuń
  2. Jeszcze nigdy nie przeczytałam książki typowo podróżniczej, ale tak pięknie piszesz o tej akurat pozycji, że chyba to zmienię. Może niekoniecznie zabiorę się za ten tytuł, ale mam u siebie w biblioteczce "Zapiski Nosorożca" Łukasza Orbitowskiego, więc jak na początek to chyba się nada ta książka :P
    Pozdrawiam cieplutko i zapraszam na nową recenzję :)
    gabRysiek recenzuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak zaznaczyłam, ta nie jest typowo podróżnicza! :) Jednak serdecznie polecam :)

      Usuń
  3. Myślę, że mnie również mogłaby wciągnąć. Zapisuję sobie ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem zachwycona Twoją recenzją :) Muszę koniecznie przeczytać tę pozycję, już dopisana na moją listę. Muszę jakoś szybko ją zdobyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Trochę czasu mi zajęła, ale było warto! ;)

      Usuń
  5. Dubaj od tej strony z pewnością warto poznać. Z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla mnie wiele faktów było zaskoczeniem, choć niektórzy mogą już o tym wiedzieć. Mimo wszystko polecam ;)

      Usuń
  6. Jakoś to miejsce mnie niezbytnio interesuje. Raczej się nie skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię poznawać nowe miejsca czytając książki, więc chętnie przeczytałabym tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jestem bardzo ciekawa tej lektury :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dubaj poza moim zasięgiem, więc choć książka mnie tam zaprowadzi ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poza moim na razie też, więc tym chętniej przeczytałam książkę;)

      Usuń
  10. Uwielbiam Twoje recenzje. Pałkiewicz to bardzo ciekawy człowiek, odkrywca nieznanych zakątków. Wiedziałaś, że dotarł do prawdziwych źródeł Amazonki, czym podważył wcześniejsze ustalenia na ich temat? pisze o tym w książce "Amazonka. Zagadka źródła królowej rzek". Niezwykle interesująca książka. Myślę, że by Ci się spodobała. A na ten "Dubaj" narobiłaś mi szalonej ochoty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O jej, dziękuję! Nie wiem, co tak bardzo lubisz w moich recenzjach, ale bardzo cieszą mnie Twoje słowa! :) Przyznam szczerze, że o tym nie wiedziałam. Mam ochotę na kolejne książki autora, wiec może akurat na tę się skuszę :) dzięki!

      Usuń
  11. Cieszę się, że książka Cię wciągnęła. Ja jednak spasuje, gdyż mam obecnie inne zobowiązania czytelnicze.

    OdpowiedzUsuń
  12. Hmmm..w sumie warto się nad nią zastanowić :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Niestety to nie książka dla mnie, ale recenzję czytało mi się bardzo bardzo przyjemnie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Bogactwo i przepych odwraca uwagę ogółu od prawdziwego Dubaju. Książkę na pewno przeczytam, żeby poznać mroczne sekrety tego miejsca...

    OdpowiedzUsuń
  15. Dario, niestety nie mogę zaliczyć tej książki do Pod hasłem, ponieważ w wyjaśnieniu napisałam, że nie zaliczam lit. podróżniczej i przewodników a to jest właśnie podróżnicza...

    OdpowiedzUsuń

Drodzy Czytelnicy!
Jest mi niezmiernie miło, że trafiliście na mojego bloga. Będzie mi jeszcze milej jeśli pozostawicie po sobie ślad w postaci komentarza. Dzięki temu wiem, co Wam się podoba i jaka jest Wasza opinia na dany temat. Pozostaw po sobie ślad, a na pewno Cię odwiedzę!
Pozdrawiam,
Daria

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...